Kiabi herstelt voortaan ook je kleding
Modemerk zet nieuwe duurzame stap met reparatieatelier in Anderlecht
Elke duurzame stap is er eentje. En dus lanceert Kiabi, gekend om zijn budgetvriendelijke gezinsmode, vanaf maandag 3 juni een nieuw circulair project: het reparatieatelier. De winkel Kiabi Westland in Anderlecht krijgt de primeur; op termijn wil de modeketen de service uitrollen in alle Belgische winkels. Dit initiatief om kleding te herstellen en aan te passen, kadert binnen de ambitieuze plannen van Kiabi België om haar circulaire diensten uit te breiden en de verkoop van tweedehandskleding te stimuleren.
Kleding herstellen of aanpassen
Een gaatje dichten, knoop vervangen, jeans inkorten, ritssluiting herstellen… Voortaan kan je met Kiabi-kleding die je wilt repareren of retoucheren terecht in het atelier van Kiabi Westland in Anderlecht. Het merk houdt, naar goede gewoonte, de service betaalbaar (reparaties vanaf 6 euro) en snel (maximaal 2 dagen). Marketingverantwoordelijke Doriane Magnus: “Het atelier is ontstaan vanuit een duurzame gedachte, zodat je broek of trui een tweede leven krijgt en je niet meteen nieuwe kleding moet kopen. Kiabi wil deze dienst op termijn introduceren in alle winkels in België.”
Kleding personaliseren
Bij Kiabi Westland kon je ook al terecht om je Kiabi-kleding te personaliseren, via borduren, bedrukken of patchwork. Ook online (kiabi.be) kan je uit meer dan 600 personaliseerbare producten kiezen om makkelijk én snel je favoriete kledingstuk een persoonlijk accent te geven. Met dit maatwerk reikt Kiabi alvast heel wat inspiratie aan voor een persoonlijk cadeau bij speciale gelegenheden (geboorte, Moeder/Vaderdag, vrijgezellenfeest…). De prijzen variëren van 5 euro (patchwork) tot 7 euro (borduurwerk, opdruk).
Tweedehandskleding kopen én verkopen
Binnen de duurzaamheidsstrategie van Kiabi past ook de geplande omzetverdubbeling voor tweedehandskledij in België dit jaar. Jérôme Calonne, CEO van Kiabi België: “Bijna alle Kiabi-winkels in België hebben vandaag een ‘Second Hand’-corner. Maar tweedehandskleding vertegenwoordigt nog steeds maar 1% van onze omzet, wat weinig is. Dit jaar willen we die omzet verdubbelen en binnen tien jaar streven we zelfs naar 45% omzet via tweedehands. In 2025 hopen we ook een verkoopplatform voor particulieren te lanceren. Veel plannen dus om ons merk duurzaam verder uit te bouwen, met tweedehandskleding als één van de pijlers.”."
Over Kiabi : www.kiabi.be
In 1978 kende de Franse kledingzaak Kiabi een enorm succes met het revolutionaire concept ‘betaalbare mode voor het hele gezin’, en dat met passende maten voor iedereen. Zo’n 45 jaar later is het kleine Noord-Franse merk uitgegroeid tot een internationale groep die in 24 landen aanwezig is. Sinds 2016 ook in België, met vandaag 15 winkels en een online webshop. Zo heeft Kiabi al 25 miljoen klanten overtuigd die houden van trendy én betaalbare mode voor jong en oud.
Kiabi België werd voor het vierde jaar op rij uitgeroepen tot ‘Great Place to Work’ en in 2024 voor het eerst ook verkozen binnen ‘Best Workplaces in Belgium’ om de continue inspanningen op de werkvloer voor tevreden én betrokken collega’s. Ook kaapte Kiabi de titels ‘Beste Winkelketen van België 2023-2024’ en ‘Webshop Award Belgium 2023-2024’ weg in de categorie ‘Baby & Kind’. Voor deze prijzen gaven meer dan 150.000 consumenten hun mening over hun favoriete retailer, waarbij ze onder meer het assortiment, de prijs, de klantvriendelijkheid en de bezorging beoordeelden.
Voor meer informatie en interviews:
RCA I Marie Piton I +32 473 23 82 78 I marie.piton@rca.be I www.rcapress.be
RCA I Anaïs Brisbois I +32 499 25 41 03 I anais.brisbois@rca.be I www.rcapress.be